Skrivet av: Anton Assarsson | 27 juni 2010

Vår Fru av den Ständiga Hjälpen

Den 27 juni är tillägnad en av de folkkäraste ikonerna i den katolska kyrkan: Vår Fru av den Ständiga Hjälpen.

Ikonen har en historia som vittnas om den helige Andes aktiva verksamhet i sin kyrka. Miraklernas tid är ingalunda över. Läs om den vackra och fascinerande ikonen här och här.

H.E. Ärkebiskop Marcel Lefebvre, grundare av Prästbrödraskapet S:t Pius X (SSPX), predikar med den älskade ikonen ovanför altaret


Novena till Vår Fru av den Ständiga Hjälpen

F) O Moder av den Ständiga Hjälpen, jag som är ditt syndiga barn kommer inför dig med obegränsat förtroende.

Alla) O Barmhärtighetens moder, förbarma dig över oss.

F) Jag har hört hur många som har tagit sin tillflykt till dig. Du är ju syndarnas tillflykt, var därför även min trygga hamn och mitt hopp.

Alla) Kom till min hjälp för den kärlek du har till din Son Jesus Kristus. Räck ut din hand till mig, arma syndare, för jag överlåter och viger mig helt och hållet till dig som din tjänare för all framtid.

F) Jag välsignar och tackar Gud för att Han i sin barmhärtighet har ingett mig förtroende för dig. Detta förtroende för dig är också en underpant på det eviga livet.

Alla) Alltför ofta har jag fallit i synd därför att jag inte har tagit min tillflykt till dig.

F) Jag vet att jag med din hjälp ska segra över det onda.

Alla) Jag vet att du ska hjälpa mig om jag överlåter mig åt dig.

F) Men jag fruktar för att jag ska glömma bort att alltid anbefalla mig åt dig, för det är den största faran, som kan innebära att jag går förlorad. Därför ber jag om denna nåd, mitt i de faror som ständigt slår mot min kropp och själ, och ber dig:

Alla) O, Maria, hjälp mig. Du Moder av den Ständiga Hjälpen, tillåt inte att jag förlorar min Gud, Amen.

F) Heliga Maria, hjälp de behövande, hjälp de svaga, ge glädje åt de sorgsna, bed för folket, var prästernas försvarare, bed för alla som är vigda åt Gud.

Alla) Låt oss alla erfara din närvaro, vi som vänder oss till dig som den Ständiga Hjälpen.

F) O Heliga Jungfru, du har blivit för oss till en säker tillflykt.

Alla) Du är alltid en hjälp i nöd och fara.

F) Låt oss bedja. O Herre Jesus Kristus, Du har gett oss till Moder Din egen Moder Maria, vars undergörande bild vi vördar. Vi tackar Dig för hennes ständiga beredskap att komma till vår hjälp och vi ber Dig, att vi som innerligt ber om hennes moderliga hjälp också blir värdiga att åtnjuta för evigt frukten av Ditt frälsningsverk. Du som lever och råder i all evighet.

Alla) Amen.


Responses

  1. Hej, det är jag igen! Tack för ett gott inlägg.

    Jag undrade om du kunde skriva någonting om Swedenborg eller bidra med texter som avhandlar honom och hans läror, eftersom du verkar känna till var man kan finna sådana av katoliker.

  2. Oj, det känns som jag formulerade min förfrågan ovan krävande. Det var inte meningen!

    • Hej!

      Roligt att du skriver kommentarer på min blogg. Roligt att du kommer med funderingar och förslag.

      Emanuel Swedenborg har gjort viktiga insatser när det gäller naturvetenskap och utvecklandet av olika maskiner. Han arbetade ju bla med Polhem med olika större ingenjörsprojekt runt om i Sverige.

      Men när vi kommer till hans teologi blir det värre. Han var i det närmaste gnostiker. Hans teosofi och mysticism (som har stora likheter med sufismen) har inget med kyrkofädernas apostoliska, autentiska kristendom att göra. Han motsatte sig bla Första konciliet i Nicaea 325 och den athanasianska trosbekännelsen. Hans teologi är en soppa, Swedenborg var den första New Age-flummaren.

      Catholic Encyclopedias inlägg om honom: http://www.newadvent.org/cathen/14355a.htm

  3. Vår Fru av den S t ä n d i g a hjälpen tror jag hon brukar kallas. Tack för en fin katolsk blogg:-)

  4. Ja, jo. Jag önskar jag kunde avfärda allting med en sådan säkerhet. Skulle du kunna skriva ett inlägg som förklarar treenigheten eller något liknande? Eller ännu en länk, kanske inte så faktamässig utan istället av ett helgon eller en kyrkofader som berättar. Jag vet inte så mycket själv.

    • Swedenborg bekände sig till en helt och hållet hemmasnickrad ”kristendom” som inte hade mycket gemensamt med kyrkofädernas apostoliska kristendom. Det behövs inte mer än en ytlig jämförelse för att kunna konstatera det.

      Vad gäller just treenigheten blir detta övertydligt. Swedenborg menade ha sig ”hemliga kunskaper” om hur treenigheten ”egentligen” var beskaffad, och avfärdade högmodigt bla besluten från det Första konciliet i Nicaea som ”feltolkningar”. Hans anspråk på att ha funnit ”den rätta läran” var inte så små, som hos alla sektledare.

      Kyrkofäderna har skrivit mycket falska profeter och heresier, alltför mycket för att ta upp här. Men Swedenborg personifierar utan tvekan en osalig blandning av de gamla heresierna såsom gnosticism och arianism. 1768 inleddes en rättegång för kätteri mot Swedenborgs skrifter och Gabrial Beyer och Johan Rosén, som förde fram hans idéer. Rättegången handlade i huvudsak om huruvida Swedenborgs teologiska skrifter var förenliga med de kristna lärorna. En kunglig förordning år 1770 förklarade att Swedenborgs skrifter var ”klart misstagna” och inte skulle läras ut.

      Info (med kyrkofödernas förklaringar) om den heliga treenigheten: http://www.newadvent.org/cathen/15047a.htm

  5. Tack för en Underbar artikel i rättan tid, In JMJ E.


Kommentera

Kategorier

