Skrivet av: Berndt David Assarsson | 08 juli 2010

Sylvain Gouguenheim utmanar pk-historikerna

Nyhetssidan Katolsk observatör rapporterar:

Medeltiden var en mörk tid, präglad av vidskepelser och primitiva trosföreställningar. Tills muslimerna kom med översättningar av de antika filosoferna, medicin och matematik. Därigenom har vi den arabiska invasionen att tacka för den kulturella blomstringen. Så är den beskrivning som gällt sedan länge. Men var det så? Eller upptog kristendomen i själva verket redan tidigt den antika kulturen i sig, integrerade dess anda av filosofiskt sökande, något som islam alltid varit ointresserat av? Det senare menar historikern Sylvain Gouguenheim i en bok vars slutsatser väckt en het debatt i Frankrike om Europas kulturella identitet.

Läs vidare om Gouguenheims mycket viktiga bok Aristote au Mont Saint-Michel. Les racines grecques de l´Europe chrétienne (Aristoteles på Mont Saint-Michel, det kristna Europas grekiska rötter) på Katolsk observatörs recension.

Gouguenheim menar att Europa byggdes på kullarna Akropolis, Capitolium och Golgata – inte Mecka, Medina och Bagdad.


Svar

  1. Vad hände med Athen, Rom och Jerusalem?

    • Ocgb,

      Det kan vara mer precist och adekvat att skriva Akropolis, Capitolium och Golgata än Aten, Rom och Jerusalem – med det går så klart bra att skriva det också 😉

  2. Anton Assarsson — följer du SSPX, alltså går på deras riter och så? Vad anser du om deras konflikt med ”de nio”?:

    Klicka för att komma åt NineVLefebvre.pdf

    • tretton,

      ja, jag går till SSPX för själavård.

      Historien om ”de nio” är tyvärr något symptomatisk för SSPX, som har drabbats av splittringar ganska ofta genom sin historia. Jag anser det vara tragiskt. Det visar att djävulens angrepp är många och påtagliga – han är livrädd för den traditionella katolicismen och gör allt i sin makt för att ”söndra och härska”.

  3. Jo, förstås, men du tar ändå ställning för att SSPX har rätt då du går på deras mässor? Med ”rätt” menar jag angående liturgiska frågor, ny/gamla blandningen av liturgin och erkännandet men avståndet från påven?

    Se

    Klicka för att komma åt B16inCanon.pdf

    • Tack, har redan läst det där och mycket annat.

      Vi kan väl säga så här: SSPX (eller något annat prästbrödraskap/orden/sammanslutning inom Kyrkan) utgör inga självändamål; de finns till för själarnas frälsnings skull. Detta genom att främst meddela sakramenten. Jag anser att SSPX är ett gott alternativ för den som söker den traditionella katolska läran och tron. Därmed gott för mig.

  4. Vad defensiv och ovillig man kan bli då. Uppenbarligen trampar jag på ömma tår.

    • Defensiv och ovillig? Moi? Då har du fullkomligt missförstått/läst in saker som jag inte har skrivit. Jag försöker igen:

      SSPX är ett prästbrödraskap. Som så många andra sådana och ordnar i kyrkan. Man kan uppsöka dessa för sakramenten utan att skriva under på allt och alla inom dessa prästbrödraskap/ordnar. Detta då dessas existens inte utgör några självändamål.

      Klart nu?

  5. Det där var ordagrant vad du skrev tidigare, förutom början och slutet:

    ”Tack, har redan läst det där och mycket annat.”
    ”Därmed gott för mig.”

    Uppenbarligen förstod jag dig rätt och du förstod mig rätt eftersom du tog bort de delarna.

    Tack för svar.

    • Nej, om du tolkade mitt svar till dig som att jag var ”defensiv och ovillig” samt att du uppenbarligen trampat på ömma tår, så förstod du mig verkligen inte rätt. Förstår inte hur du kunde tolka det på det viset. Är du överkänslig eller provocerar du medvetet?

      ”Tack, har redan läst det där och mycket annat.” = Tack för länken, men jag har redan läst den och många andra om det och andra fall och kontroverser.
      ”Därmed gott för mig” = Visst har det hänt saker inom SSPX som är diskutabla. Dock låter jag kontroverserna vara eftersom jag nöjer med att SSPX meddelar sakramenten och traditionell katolsk troslära.


Lämna ett svar till Ocgb Avbryt svar

Kategorier