Skrivet av: Anton Assarsson | 01 november 2010

Allhelgonadagen

 

Allhelgonadagen – 1 november

Prof. Plinio Corrêa de Oliveira

Duplex av 1:a klassen, med vanlig oktav. Liturgiska färger för dagen är vitt.

Vad är syftet med Allhelgonadagen? Det är vördnaden för alla själar som är i himmelen, även om de inte är kanoniserade eller beatificerade. Alla som befinner sig i himmelen är heliga personer. Han eller hon befinner sig i Guds närvaro, ser Gud ansikte mot ansikte och är helt och hållet behagliga inför Gud.

Eftersom det är omöjligt att känna till alla dessa personer, vars antal är oräkneliga, kan inte den katolska kyrkan visa tillbörlig vördnad för var och en av dem genom att hylla dem formellt såsom hon gör med de kanoniserade helgonen. Därför instiftade hon Allhelgonadagen, dagen hon hedrar varenda en av dem.

Det är tillbörligt och rätt att be till alla dessa själar och be om deras beskydd. Men vissa av dem – vars namn vi inte känner till – har en särskild roll i vår kontrarevolutionära kamp. Vilka är dessa själar? Jag ger er här en lista som ni kan göra tillägg på om ni vill.

Hur många okända korsriddare dog inte för befrielsen av det heliga landet från muhammedansk dominans och for till himmelen? Hur många katoliker dog inte under striderna i Spanien och Portugal under La Reconquista? Hur många korsfarare dog inte under erövringen av norra Europas hedniska folk? Alla dessa var själar som på ett särskilt sätt förstod det sköna i att strida i trons tjänst, att offra allt, även sina egna liv, för den katolska kyrkans seger.

Det fanns människor som dessa som dog i Vendée i Frankrike och under de karlistiska upproren i Spanien. Även San Credistas kämpade mot revolutionen i södra Neapel, de påvliga zouaverna som heroiskt kämpade och dog för inte låta Kyrkostaten falla i händerna på Garibaldis partisaner, Los Cristeros i Mexiko, etc. De är våra bröder som är i himmelen och ber för dem som fortsätter deras kamp mot revolutionen här på jorden.

Sen har vi de ärorika kyrkomän som kämpade mot frimureriet. Jag minns med särskild beundran Dom Vital Maria Gonçalves de Oliveira, ärkebiskop av Olinda och Refice i nordöstra Brasilien, som kraftfullt bekämpade frimureriet, ett av revolutionens mest diaboliska och dynamiska verktyg. Även Monseigneur Henri Delassus som skrev den berömda La conjuration anti-chrétienne mot judaismen och frimureriet. De och många andra tillbringade sina liv i strid mot frimureriet, de förföljdes, förtrycktes och i många fall mördade. Också de är våra bröder i himmelen.

Vi kan inte glömma våra nära familjemedlemmar som föregick oss i signum Fidei, trons tecken, och vann det eviga livet. De är våra särskilda förespråkare som älskar oss vill föra oss allt närmare Gud och rädda våra själar och vara med oss i himmelen. St. Thérèse av Lisieux hade en vacker veneration för sina bröder som hade dött som spädbarn. Hon brukade säga att de var helgonen i hennes familj. Hennes familj skulle snart frambära ett långt större helgon, St. Thérèse själv.

Vi borde be särskilt till alla dessa helgon på denna deras festdag eftersom de är särskilt öppna för våra böner. Vi borde be dem hjälpa oss att utföra det kall som Gud givit oss på jorden, och efter det att vara med Honom, vår Fru och dem alla i evig ära.

Källa: Tradition in Action
Översättning: Anton Assarsson


Responses

  1. Vilken fin text! Stort tack!

  2. Hej! Jag skrev detta i en kommentar till JDG i hans senaste inlägg, och tänkte att jag kunde klistra in det här också för att du kanske också kunde svara.

    MVH..

    ”Jonas, helt slumpmässigt kommenterar jag detta här, eftersom jag blev nyfiken (har ingenting med originalposten att göra):

    Jag läser Bibeln just nu, och har kommit in historian om David och Jonathan. Man förstod ju direkt att denna historia mellan två män skulle komma att utnyttjas av modernister, vilket jag bekräftat genom att kolla runt, men jag är inte längre så säker själv. Först tänkte jag att de använde suddiga översättningar för att styrka vissa uttalanden, men när jag gick till Douay-Rheims versionen (den traditionalister föredrar) så blev det ÄNNU tydligare:
    ”[30] Then Saul being angry against Jonathan said to him: Thou son of a woman that is the ravisher of a man, do I not know that thou lovest the son of Isai to thy own confusion and to the confusion of thy shameless mother?”
    (>son of a woman)
    >the ravisher of a man
    >lovest the son of Isai to (!) thy own confusion (!) and to the confusion of thy shameless mother

    Alltså var det ett homosexuellt förhållande mellan David och Jonathan eller inte?”

  3. Liksom hos Jonas säger jag att du inte längre behöver svara på min ovanstående fråga. Jag var för snabb med att fråga. Klistrar in vad jag skickade till Jonas:

    ”JDG:

    Du behöver inte svara på ovanstående. Efter en hel del tänk samt komplettering med: ”[26] I grieve for thee, my brother Jonathan: exceeding beautiful, and amiable to me above the love of women. As the mother loveth her only son, so did I love thee.”
    Det var alltså uppenbarligen något mycket högre än kärleken mellan man och kvinna, vackrare, och och renare. Jag försökte komma på ett bra ord att försöka beskriva det men det bästa jag kunde komma på var ”som den mellan David och Jonathan.””

  4. Lite sent svar men; BRA INLÄGG!

  5. Tänk också på alla de som kämpade och dog för den katolska tron i vårt land under reformationen. Det är en skam att katoliker i Sverige inte vördar och uppmärksammar dem.

    • Det katolska motståndet i Sverige mot reformationen har det skrivits alldeles för lite om. Men som bekant är det ju segrarna som skriver historien…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: