Skrivet av: Anton Assarsson | 30 juni 2014

En osannolik händelsekedja

En osannolik händelsekedja

Av Argentum

Jag bär sedan länge en silverkedja runt halsen med ett St. Benedikt-krucifix, Vår Frus mirakulösa medajl samt en dito för St. Jakob den äldre. Idag fann jag länken brusten; den hängde och svängde löst och ledigt över nacken. Krucifixet var alltjämt där, men medaljerna var i skrämmande grad borta. Men största sannolik hade de fallit till marken, tänkte jag, men letade innanför den i byxorna nedstoppade skjortan, i byxbenen och till och med i stövlarna, i svagt hopp om att de slunkit ned på något av dessa dunkla ställen. Men inte. Jag sa en bön. En stund senare grep jag efter nyckeln i byxfickan – men fick i stället medaljerna i handen! Hur i fridens namn de hade kunnatglida längs min veckiga skjorta, sedan svänga runt i luften för att slutligen pressa sig neriden tajta jeansfickan, vill min arma skalle inte begripa. Och inte bara en, men båda. Gjorde man en matematisk sannolikhetskalkyl för det inträffande skulle resultatet rimligen bli att medaljernaövervunnit förkrossandeodds.

Om ett mirakel är en oväntad och uppseendeväckande händelse som inträffat genom ett övernaturligt, gudomligt ingripande – då är jag för min del ganska benägen tro, att någon tagit mirakulös omsorg om mina två silverbitar. Ingripanden av den här diskuterade arten, i det annars naturlagsdikterade historiska förloppet, är ju långt ifrån alltid av världsomgripande betydelse – som solundret i Portugal – utan kan röra hela spektrumet ner till skeendets smådetaljer. Som religiösa medaljer.Men helt oavsett om vi i mitt fall har att göra med en övernaturlig händelse eller ej, har vinsten som jag ser det blivit tvåfaldig. Dels räddades de välsignade föremålen, hjälplöst fallande mot marken och ett opassande öde, dels – och jag tror viktigast – har jag fått uppfatta saken som en glimtning, ett tecken om att vårda min tro – och en påminnelse om den hjälpande handen bakom skeendets förlåt. Allt detta uttryckt i en oväntad historisk incident, av till synes så litet format, att den ryms i min byxficka.


Kommentera

Kategorier

