Skrivet av: Berndt David Assarsson | 24 oktober 2018

Ärkeängeln Rafael

Raphael

Ärkeängeln Rafael – 24 oktober

Ordet ‘ärkeängel’ kommer från det grekiska ordet arch som betyder ’främsta, första’, och angelos som betyder ’Guds budbärare’. Ärkeängeln Rafael är en av de sju ärkeänglarna som står inför Guds tron och är den främste helaren bland änglarna. Rafaels namn är en kombination av två hebreiska ord: ‘Rapha’ (läkare, helare) och ‘el’ (Gud), och sammanfört betyder Rafael ‘Gud botar’. Ärkeängeln Rafael hjälper med att hela och läka både kropp och själ, han fördriver demoner och han beskyddar resande och dem som söker kunskap. I Bibeln är det främst i Tobits bok vi får information om honom, där han är resekamrat, ledsagare och rådgivare åt den unge Tobias, Tobits son. Han lär också Tobias att göra en helande salva som kan bota Tobits blindhet. Det är Ärkeängeln Rafael som visar Tobias hur han ska befria en kvinna vid namn Sara från en demon som hemsöker henne. Ärkeängeln Rafael omnämns också i Henoks bok. I det nya testamentet nämns ärkeänglarna Gabriel och Mikael vid namn (Lukas 1:9-26, Judasbrevet 1:9). Traditionen säger att det var ärkeängeln Rafael som steg ner i vattnet i Betesda (Joh. 5:1-4).

Bön till Ärkeängeln Rafael
Helige Ärkeängel Rafael, vi bönfaller dig om hjälp i detta livets all nöd och prövning, liksom du genom Guds makt bistod och vägledde den unge Tobias. Vi ber ödmjukt om din hjälp och förbön, på det att våra själar må läkas och våra kroppar beskyddas från krämpor och sjukdomar, och att vi genom gudomlig nåd må träda in i Guds himmelrike. Amen.

Bön för tillfrisknande
Ärorike Ärkeängel Rafael, mäktige furste i det himmelska hovet, du är vida berömd för dina visdoms- och nådegåvor. Du vägleder dem som reser på land, på havet och i luften, du tröstar de sorgsna och uppmuntrar syndaren till bot och bättring. Jag ber dig, bistå mig i all min nöd och i allt mitt lidande, liksom du hjälpte den unge Tobias på hans resa. Då du är ‘Gud botar’, ber jag dig ödmjukt att bota min själs alla svagheter och alla krämpor som plågar min kropp. Särskilt ber jag dig om (nämn här din särskilda intention) och att du gör mig till ett värdigt tempel för den Helige Ande. Amen.

Bön till Ärkeängeln Rafael inför en resa
Helige Ärkeängel Rafael, Herren sände dig att ledsaga och bistå den unge Tobias på hans resa. Du skyddade honom från alla faror och du visade honom hur han skulle bota sin faders blindhet. Därför ber vi nu dig om ditt mäktiga bistånd inför vår färd, att vi må tryggt och lyckliga fullfölja vår resa och återresa. Detta ber vi om för oss själva och för alla dem som befinner sig fjärran från hem och härd. Amen.

Bön om Ärkeängeln Rafaels beskydd från all ondska
Heliga Jungfru Maria, Guds moder, änglarnas och ärkeänglarnas drottning, sänd mig din förkämpe, Ärkeängeln Rafael och låt honom bota alla mina själsliga och kroppsliga bräckligheter, i Jesu heliga namn. Må han beskydda mig från djävulen och alla onda andar. Helige Ärkeängel Rafael, var min vägledare och beskyddare på min resa genom livet. Ärorike Ärkeängel Rafael, välsignelsers härold, bed för oss. Amen.


Lämna en kommentar

Kategorier